Skip to main content

Ondersteuning

Elk kind heeft een eigen onderwijsbehoefte, maar sommige kinderen hebben wat extra’s nodig. Soms heeft een leerling behoefte aan extra uitdaging of verdieping, een ander vraagt juist meer aandacht, zorg of extra uitleg. Op De Rank kijken wij goed naar uw kind en passen we ons onderwijs daar op aan. Is er meer nodig, dan kijken we samen met u graag naar de mogelijkheden.

Ondersteuning op De Rank

Op de Rank spelen we zoveel mogelijk in op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. 
Sommige leerlingen hebben meer uitdaging of juist meer ondersteuning nodig. Op de Rank bieden wij deze ondersteuning, zodat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. We werken hierbij met vier ondersteuningsniveaus.

Op ondersteuningsniveau 1 zorgen we voor kwalitatief goed onderwijs. We bewaken deze kwaliteit door in een goed pedagogisch klimaat handelingsgericht te werken. We analyseren en passen ons aanbod aan waar nodig.

De leerkracht komt tegemoet aan de niveauverschillen en de onderwijsbehoefte van de leerlingen in de groep. We noemen dit differentiëren. De leerkracht voert regelmatig kindgesprekken om zo goed mogelijk aan te sluiten bij ieder kind. 
Dit is ondersteuningsniveau 2. 

Als ondersteuningsniveau 1 en 2 niet voldoende zijn, wordt in overleg met de intern begeleiders gekeken welke extra hulp mogelijk is. Deze hulp kan zowel in de groep als buiten de groep plaatsvinden. De Rank kan hierbij beroep doen op onderwijsassistenten. In ondersteuningsniveau 3 worden de leerlingen (tijdelijk) ondersteund die moeite hebben met bepaalde stof. 
Wanneer er expertise nodig is, maken we gebruik van specialisten in de school.
Op de Rank is er ook ondersteuning voor leerlingen die meer kunnen. Kinderen die compacten en verrijken worden planmatig geholpen. Dit houdt in dat kinderen niet alles hoeven te maken, maar mogen laten zien dat ze stof beheersen en de juiste strategie toepassen om iets op te lossen. De tijd die overblijft, wordt ingevuld met verrijkingsstof zoals complexere opgaven of meer verdieping.
Het inzetten van deze ondersteuningsniveaus wordt altijd gestapeld. Als blijkt dat er na het stapelen van niveau 1,2 en 3 nog meer nodig is, gaan we over naar ondersteuningsniveau 4. 

Als de Rank hulp nodig heeft met het in kaart brengen van de onderwijsbehoefte van een leerling, kan er op dit niveau een specialist van het Team Passend Onderwijs worden ingezet. In dit team zitten orthopedagogen, onderwijsspecialisten en begeleiders. Dit team valt onder het SCOPE bestuur. Onder het kopje Passend Onderwijs, kunt u hier meer over lezen.  Als het nodig is, kan er op dit niveau een arrangement worden ingezet. Dit betekent dat er iemand van buiten de school komt werken met de leerling. 
Andere samenwerkingspartners zijn bijvoorbeeld Auris of het Samenwerkingsverband Rijnstreek. 

Hulp kan onderwijsgerelateerd of zorggerelateerd zijn. Als het zorggerelateerd is, valt dit onder Oog voor Thuis. Zij zijn verantwoordelijk voor de jeugdzorg in Alphen aan den Rijn. 

Bij alle ondersteuningsniveaus wordt u als ouder betrokken.